Backmitra en CAY stripje: niet voor iedereen!

Via mede-docenten hoorde ik enthousiaste verhalen over de Backmitra en het stripje van Critical Alignment Yoga. Het helpt mensen af van klachten in de bovenrug. “Super”, dacht ik, “dat sluit mooi aan bij waar ik met YogAlign toch al mee bezig ben: mensen helpen om hun houding te verbeteren. Misschien kan ik mensen van wie de bovenrug echt vast zit zo nog efficiënter helpen!”

Aldus reisde ik op een goede vrijdag helemaal af naar België om een workshop Backmitra bij te wonen. Na een veel te lange reis over een veel te drukke weg, lag ik een half uur later dan de rest toch ook eindelijk met mijn bovenrug op het balkje van foam. Om na drie minuten al vervelende tintelingen in mijn rechter bovenarm arm te voelen. De leraar raadde de klas toevallig net aan om bij tintelingen in de arm van de Backmitra af te komen en het later weer te proberen. Ja, daarvoor was ik niet gekomen! Maar na nog drie minuten kwam ik er toch maar vanaf. En ook bij de andere oefeningen stopte ik noodgedwongen steeds eerder dan de rest.

De dagen erna ging mijn bovenrug en nek goed vastzitten en kwam er een oude irritatie in mijn linker pols terug. Na vier dagen kwam ik op het lumineuze idee om mijn vriend me te laten kraken: met zijn armen om mijn bovenrug heen geklemd mij even van de grond tillen en laten hangen. Trr, trrrrrr! Minstens vijf wervels kwamen weer los van elkaar. De volgende ochtend waren alle klachten vertrokken.

De leraar gaf bij navraag aan dat de eerste kennismaking met de mitra heftig kan zijn omdat er veel spanningen en emoties in de rug vast zitten. Nou ben ik een klein beetje allergisch voor zulke antwoorden. Ik heb me er vroeger ook weleens schuldig aan gemaakt als ik verder ook niet wist waarom mensen pijn kregen van yoga. Vandaar dat ik geen genoegen nam met dat antwoord. Mijn rug is juist hartstikke soepel dus het leek me ook niet erg logisch.

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen... zou je denken. Maar dit was een iets andere steen, dacht ik. Het rubberen CAY stripje is namelijk veel dunner, had ik ooit gezien, en de docente vertrouwde ik en we zouden het veel korter doen en heel rustig. Helaas werd het stripje meteen dubbelgebogen waardoor het weer net zo hoog werd als de Backmitra. Hmmm, vertwijfeld liet ik me op de strip zakken. Nu ervaarde ik al snel een trekkende pijn naar mijn rechter bovenarm. Maar goed, al na tien minuten waren we klaar dus zo erg als de vorige keer kon het niet worden, dacht ik.

Ik had het mis. De volgende dag en nacht was de rechter kant van mijn middenrug volledig in een kramp geschoten. Elke keer dat ik me omdraaide in mijn bed, werd ik wakker. Ook begon mijn rechter wijsvinger een eigen leven te leiden. Onwillekeurig bewoog deze op en neer; een gevolg van een geïrriteerde zenuw ter hoogte van de nekwervels, vond ik op internet. Mijn vriend was net op reis voor twee maanden, dus ik moest een andere manier vinden om mijn wervels weer de vrijheid te geven. Gelukkig kwam ik na een paar dagen op internet een paar leuke oefeningen tegen waaronder een eenvoudige decompressie methode die je zelf kan uitvoeren. Mijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.

Oké, nu was het voor eens en altijd duidelijk dat ik nooit meer op zo’n ding zou gaan liggen. Maar hoe kon het toch, dat anderen er zoveel baat bij hebben, terwijl het bij mij averechts werkt? Dat antwoord kreeg ik uiteindelijk van mijn manueel therapeut. Ik ben daar te flexibel voor in mijn wervelkolom. Mijn wervels zijn gemakkelijk ten opzichte van elkaar te verschuiven als er te lokaal druk wordt uitgeoefend. En dan gaan er zenuwen vastzitten en irriteren.

Ik heb er geen spijt van gehad want ik heb er veel van geleerd en ben weer bevestigd in mijn vertrouwen in de manier van YogAlign om de bovenrug weer op te richten. Dit werkt zacht en toch effectief met de adem van binnenuit en kan zo eigenlijk geen schade aanrichten. En ja, ook bij YogAlign is er een achterover buiging op een hulpmiddel: een grote gymbal. Ik gebruik er een van 75 cm in doorsnee. Hier laat ik iemand dan niet als een lappenpop overheen liggen, maar gebruik intussen de YogAlign principes om de versterking en verlenging van bepaalde fascielijnen, in dit geval die van de diepe kern spieren, in de hersenen vast te leggen. Dit doet zelfs mij altijd veel goed!