Hoe voelt jouw rug als je te lang in de tuin hebt gewerkt?

Waarschijnlijk sta je veel voorovergebogen te werken en moet je af en toe overeind komen. Misschien zet je dan wel je handen in je onderrug en leun je even achterover. We weten uit ervaring best dat lang vooroverbuigen niet echt prettig is voor onze rug.

En toch proberen we het stijve gevoel in de rug op te lossen door de rug te rekken, met een staande of zittende voorover buiging met gestrekte benen… Dat is toch niet echt logisch? Het gewicht van je hoofd, armen en bovenlijf hangt aan je onderrug. Het lastige is dat de rek op die stijve plek in veel gevallen ook goed voelt, maar dat is een tijdelijk effect. De oorzaak wordt niet weggenomen, maar zelfs aan bijgedragen.

YogAlign is erop gericht om de oorzaken weg te nemen. De oorzaken liggen in onze houding en het veelvuldige zitten op stoelen. We hangen in onze rug, heupen en knieën omdat onze kernspieren te slap zijn. De voorzijde van ons lichaam is te kort en dus staat de achterzijde voortdurend op spanning. 

De oplossing ligt in het leren bewegen vanuit je kern in combinatie met het sterker maken van je kern en het openen van de voorzijde met behulp van een ademtechniek, niet in het rekken van iets dat toch al chronisch uitgerekt wordt. Een voorover buiging met gestrekte benen zal je in een YogAlign les dan ook nooit hoeven te doen.