Wat zitten we toch veel!

In de auto, op het werk, aan tafel om te eten, op de bank terwijl we lezen, tv kijken of kletsen. Bijna de hele dag als je niet oppast. Waarom is dat een probleem?

Als we in een stoel zitten, gebeuren een aantal of alle van de volgende dingen met ons lichaam: het heiligbeen zakt onderuit en de kromming in het onderste deel van de wervelkolom wordt platgedrukt. De spieren in onze kern worden slapper omdat ze niet hoeven te werken. De rugleuning houdt ons immers overeind. Je gaat oppervlakkig ademen omdat de buikspieren verkort zijn en je borst ineengezakt is. Daarmee wordt er voortdurend getrokken aan de spieren in de boven rug en nek. Al deze veranderingen in het lichaam zorgen ervoor dat ook onze staande houding ten nadele verandert en diep ademen niet meer vanzelf gaat.

Ik ben net terug van vakantie, dus heb ik lang in de auto gezeten. Het regent dus ik hang wat rond, thuis en in mijn onderrug. Hij begint alweer vervelender aan te voelen. Ik weet wat ik moet doen, maar voel me te lamlendig. Nou, kom op, niemand gaat het voor je doen. Eindelijk ga ik op het kleed voor de bank liggen en doe ik de “leg tuner”; een serie oefeningen die spanningen aan de voor en achterzijde van het lichaam weer in balans brengen. 10 minuten en de transformatie is wederom geweldig. Ik voel me weer fit, vrolijk en het zeurende gevoel in de onderrug is weg.

Leve YogAlign! Dankjewel Michaelle voor het werk dat je verzet om dit te ontwikkelen en op de kaart te zetten.