Net als elke andere vorm van yoga brengt YogAlign de geest weer terug in het hier en nu en wordt het lichaam uitgedaagd om buiten zijn dagelijkse bewegingspatronen te komen. Daardoor voel je je na de les meer ontspannen: vrijer in het lichaam en rustiger in de geest.

Daarnaast is YogAlign specifiek geschikt als je:
- je houding wilt verbeteren
- problemen hebt om diep te ademen
- hypermobiel bent
- bij de fysio loopt
- yogadocent bent
Hieronder leg ik per groep uit waarom.

Houding
Onze moderne levenswijze is niet ideaal voor je houding. Mogelijk heb je te horen gekregen dat je houding niet zo goed is en wil je er wat aan doen. Met YogAlign faciliteer en train je je lichaam om rechtop te staan en zelfs bij een uitademing lang te blijven. Al na een paar lessen kan je een groot verschil in de houding zien.

Je houding beïnvloedt je op vele manieren. Ten gevolge van een slechte houding kan je allerlei fysieke klachten krijgen in het bewegingsapparaat, maar ook bijvoorbeeld in de spijsvertering. Als je rechtop staat zal je je ook mentaal en emotioneel beter voelen dan als je in elkaar gezakt staat. Je houding heeft ook invloed op je uitstraling. Als je rechtop staat zie je er vitaler en krachtiger uit.

Adem
Uiteraard heeft je houding ook invloed op je ademhaling. Als er weinig ruimte of zelfs spanning in je romp is ten gevolge van een slechte houding (staand of zittend), wordt de ademhalingsbeweging beperkt.

Als je al langere tijd oppervlakkig ademt, moeten de ademhalingsspieren tussen je ribben opnieuw getraind worden. Dit gaat gemakkelijk met de ademhalingstechniek die we bij YogAlign gebruiken.

Sowieso is kennis over hoe je goed ademt belangrijk. Als je veel yoga of andere ontspanningslessen hebt gevolgd, is je waarschijnlijk wel eens verteld om naar je buik te ademen. Voor sommigen voelt dat heel ontspannend, bij anderen lukt het niet en voelt het niet natuurlijk. Probeer het dan ook niet, het is niet nodig. Het is ook beslist NIET hoe je in het dagelijks leven moet ademen. Het ontregelt het natuurlijke ademverloop (eerst naar de flanken) en is slecht voor je houding.

Bij YogAlign ligt de focus niet op diep ademen maar op vol ademen en dat voelt heerlijk bevrijdend!

Hypermobiliteit
Voor mensen die hypermobiel zijn, is traditionele yoga mogelijk niet de juiste bewegingsvorm. Hypermobile mensen hebben er geen baat bij om hun gewrichtsbanden en pezen, die al te soepel zijn, nog verder op te rekken. YogAlign houdt de bewegingsuitslagen van armen, benen en wervelkolom binnen verantwoorde grenzen. YogAlign vergroot de stabiliteit en het lichaamsbewustzijn enorm, iets waar mensen met hypermobiliteit juist wel baat bij hebben.

Ondersteunend aan fysiotherapie
YogAlign is een mooie aanvulling op behandelingen van de fysiotherapeut, chiropractor of osteopaat. Als je klachtenvrij bent door de behandelingen, maar je blijft staan en zitten met een slechte houding, is de kans groot dat de klachten weer terugkomen.

Klaas, uit de eerste foto hierboven, liep bij de fysio voor klachten aan zijn rechterschouder. Hij kon zijn arm niet meer optillen. Hij besloot naast de fysiobehandelingen bij een gespecialiseerde schouderkliniek, ver van huis, ook het individuele YogAlign traject te volgen. Na 1 les stond hij al veel beter rechtop, waardoor zijn schouder weer meer bewegingsvrijheid terugkreeg. Omdat hij gemotiveerd was en thuis ook de oefeningen deed was hij na een paar lessen van zijn pijn af. 

Yogadocenten
Yogadocenten, of andere mensen die veelvuldig yoga beoefenen, kunnen op termijn problemen ontwikkelen rond gewrichten in het lichaam: heupen, schouders, polsen, knieën. Een paar lesjes YogAlign leert je welke oplossingen er mogelijk zijn om tussenwervelschijven, gewrichtsbanden en het labrum te sparen en stabiliteit terug te brengen. Fijn voor jezelf en ook voor mensen die bij jou yogales volgen.