Pijn in het lichaam is vaak resultaat van verkeerd gebruik (houding en bewegingspatroon) van het lichaam. Dus als het lichaam weer leert staan en bewegen zoals de bedoeling is, kan de pijn weer verdwijnen. Hieronder leg ik uit hoe we in de groepslessen YogAlign werken aan een betere houding. Ik kan je ook individueel helpen om van je klachten af te komen, zodat je bijvoorbeeld weer zonder pijn kunt hardlopen of wandelen. Kijk voor informatie over individuele begeleiding op de website van Beweegpraktijk Delft.



Hi, ik ben Astrid en ik volg al een aantal seizoenen yoga bij Ruby. Op enig moment liet zij ons kennis maken met YogAlign. Haar duidelijke uitleg over houding, waarom en effect maakte ook mij enthousiast. Doordat ik nu ruim een half jaar YogAlign volg, is mijn houding, mindset én bewustwording ademhaling enorm verbeterd.  De YogAlign houding in combinatie met speciale manier van ademhalen werkt effectief.  Het is voor mij een goede vorm om je lichaam & geest écht in balans te krijgen en de ontspannende eindoefening is altijd een heerlijke afsluiting.
"

Bewegingspatroon herstellen

Bij de ontwikkeling van YogAlign heeft Michaelle Edwards gekeken naar het bewegingspatroon van de westerse mens en daaruit voortvloeiende klachten. Om hier een adequaat antwoord op te geven, heeft ze YogAlign ontwikkeld. In plaats van spieren en ligamenten langdurig op te rekken, ligt de focus bij YogAlign juist op het weer verbinden van de ledematen met de romp. De spierlijnen van je armen beginnen in de middenrug, maar we bewegen de armen vaak alsof ze bij je oren beginnen! De grote beenheffers die door je buik lopen zijn door het vele zitten zwak en kort geworden en voeren hun taken bij het lopen nog maar matig uit. YogAlign maakt je van zulke dingen bewust van en herstelt het gezonde bewegingspatroon.

Ademhalingstechniek voor een gezonde houding
Met een goede houding voel je je energiek en in balans. Doe je lichaam dus een plezier: kom weer rechtop staan! Misschien heb je dat al vaker gehoord, maar hoe doe je dat? Een goede houding kan niet van buitenaf opgelegd worden (door je buik in te houden of je schouders naar achter te trekken) maar moet van binnenuit gefaciliteerd worden. YogAlign gebruikt een speciale ademhalingstechniek en oefeningen voor diep in je kern om het lichaam weer rechtop te zetten en te houden. Het mooie van deze manier is dat je niet zelf hoeft te bedenken of voelen hoe je rechtop staat want dat voelen we niet omdat we vaak al jaren in een verkeerde houding staan en dat als normaal voelt. De ademtechniek geeft veel ruimte en dat is heerlijk voor als je het gevoel hebt niet diep te kunnen ademen!

Aangepaste yoga houdingen
Traditionele yoga houdingen nodigen soms uit tot het gaan hangen in de heupen, rug of schouders. YogAlign voorkomt dit doordat de houdingen zijn aangepast en je door de SIP ademhalingvanzelf langer wordt. Dat is fijn voor de ligamenten en het kraakbeen van je gewrichten. De houdingen zien er misschien wat minder spectaculair uit, maar zijn daardoor wel veiliger en bovendien goed te doen voor iedereen! De aangepaste yoga houdingen helpen om de spiertjes diep in de romp sterker te maken, zodat je vanzelf nog rechter op komt staan en je lichaam de nieuwe gezonde houding moeiteloos vol kan houden.

Aandachtig bewegen
Verder laten we in de les het lichaam op een geïntegreerde manier (zoals het gebeurt tijdens lopen) bewegen. In yoga wordt bijvoorbeeld vaak de hele wervelkolom hol of bol gemaakt, terwijl dat tijdens wandelen niet gebeurt: de wervels in de  nek bewegen dan juist tegenovergesteld aan de wervels in de onder- en bovenrug. Ook geven we de natuurlijke bewegingspatronen van bijvoorbeeld de schouderbladen en de voeten weer terug aan het lichaam.

Ontspanning en inzicht

In de lessen gebruiken we zelf-massage, een fijne manier om de doorbloeding en bewegingsvrijheid te vergroten. Ook geeft het rust en liefdevolle aandacht voor het lichaam.

We eindigen de lessen met een liggende ontspanning op de rug en een korte zittende meditatie. Hierbij proberen we de dingen te laten zoals ze zijn. Bewust aanwezig in het moment, wat het ook brengt. Ook dit laatste is goed toepasbaar in het dagelijks leven!


Blijf op de hoogte! Maandelijks stuur ik een nieuwsbrief met achtergronden van YogAlign, natuurlijk de agenda plus artikelen die ik schrijf over... tja... lees maar: al mijn oude nieuwsbrieven kan je hier terugvinden en bekijken.