YogAlign is functionele yoga.

Bij de ontwikkeling van YogAlign (neem zeker een kijkje op haar website met instructie filmpjes en veel voor- en na foto's), heeft Michaelle Edwards gekeken naar het bewegingspatroon van de westerse mens en daaruit voortvloeiende klachten. Om hier een adequaat antwoord op te geven, zijn yoga houdingen aangepast en is een ademhalingstechniek ontwikkeld.

Ademhalingstechniek voor een gezonde houding
YogAlign begint met het leren van de SIP ademhaling. Alle ademhalingsspieren worden aangesproken. Door middel van deze ademhaling worden de wervelkolom en de kern-spieren geactiveerd waardoor je houding van binnen uit verbetert. Met een goede houding voel je je energiek en in balans. 

Het mooie van deze manier is dat je niet zelf hoeft te bedenken of voelen hoe je rechtop staat. Dat voelen we niet omdat we al jaren in een verkeerde houding staan en dat als normaal voelt. Als we gaan bedenken hoe we rechtop staan, spannen we vaak billen of buik aan en is de houding niet erg natuurlijk en ontspannen.

Aangepaste yoga houdingen
De wervelkolom heeft vier tegengestelde curves in nek, bovenrug, onderrug en staartbeen, zodat de wervelkolom als schokdemper kan functioneren. Standaard yoga houdingen zoals de Tang, Zittende torsie, Schouderstand en Vis worden bij YogAlign niet gedaan omdat de natuurlijke curves van de wervelkolom in deze houdingen niet gerespecteerd worden en dit op termijn tot klachten in de onderrug of nek kan lijden.

De aangepaste yoga houdingen helpen om de billen en bovenrug sterker te maken, zodat je vanzelf nog rechter op komt staan en je lichaam de nieuwe gezonde houding moeiteloos vol kan houden.


Hi, ik ben Astrid en ik volg al een aantal seizoenen yoga bij Ruby. Op enig moment liet zij ons kennis maken met YogAlign. Haar duidelijke uitleg over houding, waarom en effect maakte ook mij enthousiast. Doordat ik nu ruim een half jaar YogAlign volg, is mijn houding, mindset én bewustwording ademhaling enorm verbeterd.  De YogAlign houding in combinatie met speciale manier van ademhalen werkt effectief.  Het is voor mij een goede vorm om je lichaam & geest écht in balans te krijgen en de ontspannende eindoefening is altijd een heerlijke afsluiting.
"

Wetenschappelijke basis
YogAlign heeft een wetenschappelijke basis. We gebruiken methoden om de bewegingspatronen in ons zenuwstelsel te herprogrammeren, de iliopsoas (een belangrijke spiergroep die o.a. invloed heeft op de onderrug, loopbeweging en ademhaling) te activeren en de trekkrachten in de myofasciale lijnen (ketens van spier- en bindweefsel die het bewegingsapparaat ondersteunen) te balanceren. 

Dit alles zorgt voor een beter gebruik van het lichaam: je houding verbetert en je gaat bewegen vanuit je kern. Klachten aan voeten, knieën, heupen, rug, nek of schouders, die het gevolg waren van een slechte houding en beweging, kunnen door het wegnemen van de oorzaak weer verdwijnen.

Ontspanning en inzicht

In de lessen gebruiken we zelf-massage, een fijne manier om de doorbloeding en bewegingsvrijheid te vergroten. Ook geeft het rust en liefdevolle aandacht voor het lichaam.

We eindigen de lessen met een liggende ontspanning op de rug en een korte zittende meditatie. Hierbij proberen we de dingen te laten zoals ze zijn. Bewust aanwezig in het moment, wat het ook brengt. Ook dit laatste is goed toepasbaar in het dagelijks leven!


Blijf op de hoogte! Maandelijks stuur ik een nieuwsbrief met achtergronden van YogAlign, natuurlijk de agenda plus artikelen die ik schrijf over... tja... lees maar: al mijn oude nieuwsbrieven kan je hier terugvinden en bekijken.